BACKGROUND

Κυριακή 24 Απριλίου 2011

«ΚΟΥΡΕΜΑ» ΟΦΕΙΛΩΝ ΕΩΣ 30% ΕΦΑΡΜΟΖΟΥΝ Η ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ Η ΑΓΟΡΑ ΕΧΕΙ ΣΤΕΓΝΩΣΕΙ ΑΠΟ ΡΕΥΣΤΟ


Οι τράπεζες εφαρμόζουν την πολιτική του haircut στα χρέη των πελατών τους από καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες (οι καθυστερήσεις έχουν ήδη ξεπεράσει το 20%)

«Κουρεύουν» το 30% των οφειλών σε καθυστερούμενα καταναλωτικά δάνεια. Οι ελληνικές τράπεζες σε μια προσπάθεια να εισπράξουν τις δόσεις από τα καταναλωτικά δάνεια που δεν πληρώνονται στην ώρα τους προχωρούν σε «κούρεμα» της οφειλής μέχρι και 30%.

Με τις καθυστερήσεις στη συγκεκριμένη κατηγορία να έχουν ήδη ξεπεράσει το 20% (στο 20,5% έκλεισαν το 2010) και ενώ αναμένεται ακόμα ...
μεγαλύτερη άνοδος φέτος στα «κόκκινα» δάνεια με κορύφωση το πρώτο εξάμηνο του 2012, οι τράπεζες εφαρμόζουν την πολιική του haircut στα χρέη των πελατών τους από καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες.

Για παράδειγμα ένας καταναλωτής που χρωστάει καταναλωτικό δάνειο 8.000 ευρώ και λόγω οικονομικής αδυναμίας δεν καταβάλλει τις δόσεις, μπορεί ύστερα από συμφωνία με την τράπεζα να προχωρήσει στην εξής ρύθμιση:

Πληρώνει το 30% της οφειλής, δηλαδή 2.400 ευρώ. Η τράπεζα αυτομάτως διαγράφει άλλα 2.400 ευρώ από το δάνειό του. Το υπόλοιπο της οφειλής του διαμορφώνεται στα 3.600 ευρώ, τα οποία μπορεί να εξοφλήσει σε βάθος χρόνου με μικρή μηνιαία δόση της τάξης των 35 με 40 ευρώ.

Η τακτική του «κουρέματος» εφαρμόζεται από πολλές ελληνικές τράπεζες, σε μια προσπάθεια να περιορίσουν την αύξηση των κόκκινων οφειλών.

Μέρα με τη μέρα οι καταναλωτές που πληρώνουν -με συνέπεια- τις δόσεις τους μειώνονται. Πλέον οι περισσότεροι εξοφλούν τις υποχρεώσεις τους με καθυστέρηση, που στην καλύτερη περίπτωση είναι 10 μέρες.

Τα τραπεζικά στελέχη παρακολουθούν με αγωνία την εξέλιξη των καθυστερήσεων μήνα με μήνα. Και κατά πόσο αυξάνεται το πλήθος εκείνων που πληρώνουν με καθυστέρηση από 1 βδομάδα μέχρι 2 μήνες.

Οι τηλεφωνικές υπενθυμίσεις είναι συνεχείς. Πλέον οι καταναλωτές ενημερώνονται πριν από τη λήξη της πληρωμής για το ποσό οφειλής και ερωτώνται αν θα πληρώσουν εγκαίρως ή όχι.

Παράλληλα, σε αδιέξοδο βρίσκονται όσοι δανειολήπτες έχουν διάσπαρτες οφειλές από δάνεια και πιστωτικές κάρτες και θέλουν να τα συγκεντρώσουν σε ένα προϊόν μεγάλης διάρκειας για να πληρώνουν χαμηλή δόση.

Εκεί η πολιτική των τραπεζών είναι επίσης κοινή: Λένε ΟΧΙ στις μεταφορές.

Και εφαρμόζουν το εξής: Υποστηρίζουν ότι η τράπεζα στην οποία ο δανειολήπτης έχει τη μεγαλύτερη οφειλή θα πρέπει να συγκεντρώσει και τις υπόλοιπες.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Εθνους» πελάτης μεγάλης ιδιωτικής τράπεζας με οφειλή από καταναλωτικό δάνειο ύψους 20.000 ευρώ ζήτησε ρύθμιση. Και συγκεκριμένα «πάγωμα» δόσεων για έξι μήνες. Ας σημειωθεί ότι το επιτόκιο του δανείου του σήμερα είναι 10%.

Ομως η απάντηση δεν ήταν η αναμενόμενη και σύμφωνη με το αίτημα του πελάτη. Η «ρύθμιση» ήταν μία νέα σύμβαση με δυσμενέστερους όρους αφού το επιτόκιο αυξάνεται στο 17%. Οπερ και σημαίνει ότι ο καταναλωτής θα πληρώσει τελικά διπλάσιο ποσό αν συναινέσει στη ρύθμιση, σε σχέση με το συνολικό ποσό που θα πλήρωνε χωρίς να ζητήσει «βοήθεια» από την τράπεζα.

Φέτος υπολογίζεται ότι θα ρυθμιστούν περί τα 2 εκατομμύρια στεγαστικά, καταναλωτικά, επιχειρηματικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες, και το ύψος των οφειλών που θα ρυθμιστούν θα υπερβεί τα 50 δισ. ευρώ (σε σύνολο οφειλών 256 δισ. ευρώ).