Ρεπορτάζ : Ιφιγένεια Διαμαντή
(από την Καθημερινή)
Τις περισσότερες φορές οι θησαυροί κρύβονται στα πιο απλά πράγματα. Ετσι και στο ταπεινό μας μολύβι, που αποτελείται από γραφίτη, βρίσκεται ένα πολλά υποσχόμενο υλικό, το γραφένιο. Την εφαρμογή για smartphone ανέπτυξαν ερευνητές στον...
«Δημόκριτο», η οποία λειτουργεί, επίσης, στη Μαδρίτη από το περασμένο καλοκαίρι.
Μάλιστα, το Νομπέλ Φυσικής του 2010 απονεμήθηκε σε δύο ρωσικής καταγωγής επιστήμονες, τους Αντρέι Γκέιμ και Κονσταντίν Νοβοσέλοφ, οι οποίοι ασχολήθηκαν με την απομόνωση και τη μελέτη της εξαιρετικής αυτής δομής άνθρακα. Στην όλη ερευνητική προσπάθεια για την αξιοποίηση των ιδιοτήτων του γραφενίου, που οδήγησε και στο Νομπέλ, έχει συμβάλει αποφασιστικά και συνεχίζει μια ελληνική επιστημονική ομάδα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Ερευνας (ΙΤΕ), Ερευνητικού ΙνστιΕνα πρόγραμμα που δίνει σε κατοίκους, επισκέπτες και τουρίστες τη δυνατότητα να σχεδιάζουν ποια Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πρέπει να χρησιμοποιήσουν και να πληροφορούνται σε πραγματικό χρόνο πόση ώρα χρειάζονται για να φτάσουν στον προορισμό τους ίσως ηχεί παράξενο στην περίπτωση της Αθήνας. Αφ’ ενός, λόγω απουσίας συστήματος εντοπισμού της γεωγραφικής θέσης των λεωφορείων (ο σχετικός διαγωνισμός για την προμήθεια συστήματος τηλεματικής προς πληροφόρηση των επιβατών και διαχείριση αστικών λεωφορείων και τρόλεϊ, μέσω ΣΔΙΤ προκηρύχθηκε από τον ΟΑΣΑ τον Φεβρουάριο). Αφ’ ετέρου, εσχάτως, λόγω αλλεπάλληλων κινητοποιήσεων στις δημόσιες συγκοινωνίες.
Κι όμως, στην Αθήνα λειτουργεί σε πιλοτική συνεργασία με τον ΟΑΣΑ εδώ και περίπου δύο μήνες, και παράλληλα στη Μαδρίτη από το περασμένο καλοκαίρι, το Opti-Trans, ένας «προγραμματιστής διαδρομών» (journey planner) που σχεδίασε το Εργαστήριο Ολοκληρωμένων Συστημάτων του Ινστιτούτου Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών στον «Δημόκριτο». Μπορούν να το χρησιμοποιούν οι κάτοχοι smartphones σε android «κατεβάζοντας» την εφαρμογή δωρεάν στην ιστοσελίδα www. optitrans-fp7. eu (για iΡhone σε περίπου ένα μήνα. Εως τότε μπορούν να ζητήσουν κωδικό με mail στην ιστοσελίδα). Αν και περιλαμβάνει μετρό, λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ, προαστιακό, ταξί και περπάτημα, σε αυτό το στάδιο «η συνεργασία μας με τον ΟΑΣΑ έγκειται στην παραχώρηση εκ μέρους του αρχείων με περιγραφές διαδρομών και στάσεων», αποσαφηνίζει ο συντονιστής του Opti-Trans, δρ Στέλιος Θωμόπουλος, διευθυντής Ερευνας στον «Δημόκριτο».
Για το έργο, συνολικού ύψους 1,85 εκατ. ευρώ, από τα οποία το 75% προέρχεται από την Ε. Ε., ο «Δημόκριτος» συνεργάζεται με τη δημοτική συγκοινωνία της Μαδρίτης, μία ισπανική εταιρεία που δραστηριοποιείται σε project σχετικά με τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών και μια ιρλανδική που εξειδικεύεται σε γεωγραφικά συστήματα εντοπισμού. Στη Μαδρίτη, το OptiTrans περιλαμβάνει λεωφορεία, μετρό, ταξί, carpooling (συνεπιβατισμό με Ι. Χ.) και περπάτημα. «Στον χρήστη προσφέρεται ο καλύτερος συνδυασμός ΜΜΜ, με αναλυτική περιγραφή των ενδιάμεσων στάσεων της διαδρομής σε χάρτη ή κείμενο και οπτικοποίηση της διαδρομής με τις ενδιάμεσες στάσεις και διαφορετικά εικονίδια για τα ΜΜΜ. Επίσης, παρέχει οπτική πλοήγηση με ηλεκτρονική πυξίδα», εξηγεί ο κ. Θωμόπουλος. Για την Ελλάδα, επόμενο βήμα είναι συνεργασία με δήμους και εμπλουτισμός με δημοτικές συγκοινωνίες, ΚΤΕΛ και επέκτασή του εντός κι εκτός Ευρώπης. Η χαρά του τουρίστα, δηλαδή! Να ξέρει πώς θα επισκεφθεί αξιοθέατα, επιλέγοντας τη συντομότερη διαδρομή ή την πιο φιλική στο περιβάλλον.
(από την Καθημερινή)
Τις περισσότερες φορές οι θησαυροί κρύβονται στα πιο απλά πράγματα. Ετσι και στο ταπεινό μας μολύβι, που αποτελείται από γραφίτη, βρίσκεται ένα πολλά υποσχόμενο υλικό, το γραφένιο. Την εφαρμογή για smartphone ανέπτυξαν ερευνητές στον...
«Δημόκριτο», η οποία λειτουργεί, επίσης, στη Μαδρίτη από το περασμένο καλοκαίρι.
Μάλιστα, το Νομπέλ Φυσικής του 2010 απονεμήθηκε σε δύο ρωσικής καταγωγής επιστήμονες, τους Αντρέι Γκέιμ και Κονσταντίν Νοβοσέλοφ, οι οποίοι ασχολήθηκαν με την απομόνωση και τη μελέτη της εξαιρετικής αυτής δομής άνθρακα. Στην όλη ερευνητική προσπάθεια για την αξιοποίηση των ιδιοτήτων του γραφενίου, που οδήγησε και στο Νομπέλ, έχει συμβάλει αποφασιστικά και συνεχίζει μια ελληνική επιστημονική ομάδα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Ερευνας (ΙΤΕ), Ερευνητικού ΙνστιΕνα πρόγραμμα που δίνει σε κατοίκους, επισκέπτες και τουρίστες τη δυνατότητα να σχεδιάζουν ποια Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πρέπει να χρησιμοποιήσουν και να πληροφορούνται σε πραγματικό χρόνο πόση ώρα χρειάζονται για να φτάσουν στον προορισμό τους ίσως ηχεί παράξενο στην περίπτωση της Αθήνας. Αφ’ ενός, λόγω απουσίας συστήματος εντοπισμού της γεωγραφικής θέσης των λεωφορείων (ο σχετικός διαγωνισμός για την προμήθεια συστήματος τηλεματικής προς πληροφόρηση των επιβατών και διαχείριση αστικών λεωφορείων και τρόλεϊ, μέσω ΣΔΙΤ προκηρύχθηκε από τον ΟΑΣΑ τον Φεβρουάριο). Αφ’ ετέρου, εσχάτως, λόγω αλλεπάλληλων κινητοποιήσεων στις δημόσιες συγκοινωνίες.
Κι όμως, στην Αθήνα λειτουργεί σε πιλοτική συνεργασία με τον ΟΑΣΑ εδώ και περίπου δύο μήνες, και παράλληλα στη Μαδρίτη από το περασμένο καλοκαίρι, το Opti-Trans, ένας «προγραμματιστής διαδρομών» (journey planner) που σχεδίασε το Εργαστήριο Ολοκληρωμένων Συστημάτων του Ινστιτούτου Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών στον «Δημόκριτο». Μπορούν να το χρησιμοποιούν οι κάτοχοι smartphones σε android «κατεβάζοντας» την εφαρμογή δωρεάν στην ιστοσελίδα www. optitrans-fp7. eu (για iΡhone σε περίπου ένα μήνα. Εως τότε μπορούν να ζητήσουν κωδικό με mail στην ιστοσελίδα). Αν και περιλαμβάνει μετρό, λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ, προαστιακό, ταξί και περπάτημα, σε αυτό το στάδιο «η συνεργασία μας με τον ΟΑΣΑ έγκειται στην παραχώρηση εκ μέρους του αρχείων με περιγραφές διαδρομών και στάσεων», αποσαφηνίζει ο συντονιστής του Opti-Trans, δρ Στέλιος Θωμόπουλος, διευθυντής Ερευνας στον «Δημόκριτο».
Για το έργο, συνολικού ύψους 1,85 εκατ. ευρώ, από τα οποία το 75% προέρχεται από την Ε. Ε., ο «Δημόκριτος» συνεργάζεται με τη δημοτική συγκοινωνία της Μαδρίτης, μία ισπανική εταιρεία που δραστηριοποιείται σε project σχετικά με τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών και μια ιρλανδική που εξειδικεύεται σε γεωγραφικά συστήματα εντοπισμού. Στη Μαδρίτη, το OptiTrans περιλαμβάνει λεωφορεία, μετρό, ταξί, carpooling (συνεπιβατισμό με Ι. Χ.) και περπάτημα. «Στον χρήστη προσφέρεται ο καλύτερος συνδυασμός ΜΜΜ, με αναλυτική περιγραφή των ενδιάμεσων στάσεων της διαδρομής σε χάρτη ή κείμενο και οπτικοποίηση της διαδρομής με τις ενδιάμεσες στάσεις και διαφορετικά εικονίδια για τα ΜΜΜ. Επίσης, παρέχει οπτική πλοήγηση με ηλεκτρονική πυξίδα», εξηγεί ο κ. Θωμόπουλος. Για την Ελλάδα, επόμενο βήμα είναι συνεργασία με δήμους και εμπλουτισμός με δημοτικές συγκοινωνίες, ΚΤΕΛ και επέκτασή του εντός κι εκτός Ευρώπης. Η χαρά του τουρίστα, δηλαδή! Να ξέρει πώς θα επισκεφθεί αξιοθέατα, επιλέγοντας τη συντομότερη διαδρομή ή την πιο φιλική στο περιβάλλον.