Ρεπορτάζ : Γιώργος Φιντικάκης
το βαρέλι της περασµένης Πέµπτης,η τιµή του µπρεντ διαµορφωνόταν χθες στα 111-112 δολάρια αλλά αντιστρόφως ανάλογη πορεία ακολουθεί η τιµή της αµόλυβδης βενζίνης στην ελληνική αγορά, κάνοντας παράγοντες της αγοράς να µιλούν για ακόµη ένα νέο κρούσµα κερδοσκοπίας. Από τo 1,66 ευρώ το λίτρο που ήταν η µέση τιµή της αµόλυβδης στις αρχές της προηγούµενης εβδοµάδας, την Παρασκευή αυξήθηκε στα 1,673 ευρώ και χθες, σύµφωνα πάντα µε το Παρατηρητήριο Τιµών Υγρών Καυσίµων, εκτινάχθηκε στα1,694 ευρώ. Αυξήθηκε δηλαδή κατά τρία και πλέον λεπτά µέσα σε µια εβδοµάδα, ακολουθώντας τη δική της «αυτόνοµη» πορεία, παρά το γεγονός ότι η τιµή του αργού πετρελαίου σηµειώνει σηµαντικές απώλειες τις τελευταίες ηµέρες.
Πρόκειται για µια παγιωµένη κατάσταση στην εγχώρια αγορά που περιγράφεται µε τηφράση «οι τιµές της βενζίνης ανεβαίνουν ευκολότερα απ’ ό,τι κατεβαίνουν». ∆ηλαδή το εγχώριο κύκλωµα των καυσίµων όταν πέφτουν οι διεθνείς τιµές του πετρελαίου «ξεχνά» να τις περάσει ολόκληρες στις τιµές της βενζίνης. ΑΠΟΤΑ∆ΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ στην αντλία. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα διυλιστήρια πωλούναµόλυβδη βενζίνη εδώ και µία εβδοµάδαστα ίδια επίπεδα τιµών.Τη ∆ευτέρα 7 Μαρτίου η τιµή αυτή ήταν στα 1,543 ευρώ το λίτρο και την Παρασκευή, παρά τις αυξοµειώσειςπου µεσολάβησαν µε το πετρέλαιο,η διυλιστηριακή τιµή ήταν στα 1,547 ευρώ. Προφανώς λοιπόν οι τιµές «πειράχτηκαν» από τους άλλους δύοκρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας, τις εταιρείες εµπορίας και ταπρατήρια. Αλλωστε το αρµόδιο υπουργείο υποστηρίζει πως τις τελευταίες εβδοµάδες, από τα µέσα Φεβρουαρίου µέχρι και την πρώτη εβδοµάδα του Μαρτίου, εταιρείες και βενζινοπώλες είχαν συµπιέσει τα περιθώρια κέρδους τους λόγω τηςκρίσης που έχει φέρει µείωση της κατανάλωσης.
ΑΥΞΗΣΑΝ ΤΑ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ. Εκείνο που προφανώς έχει συµβεί είναι ότι τις τελευταίες ηµέρες το σκέλος της εµπορίας έπαψε να συµπιέζει τα περιθώριά του και µετακύλισε στις τιµές αντλίας µεγαλύτερες αυξήσεις, χωρίς αυτές να δικαιολογούνται από την παρούσα συγκυρία των διεθνών τιµών. Ακριβή εικόνα για τα περιθώρια κέρδους εταιρειών και πρατηριούχων δεν υπάρχει. Αλλά αν η τιµή διυλιστηρίου είναι στα 1,547 ευρώ ανά λίτρο και ητρέχουσα λιανική τιµή στα 1,69 ευρώ, αυτόσηµαίνει πως οι δύο κρίκοι µοιράζονται σήµερα ένα περιθώριο µεικτού κέρδους 14 λεπτών ανά λίτρο. Πριν από µερικές ηµέρες, µε ίδια τιµή διυλιστηρίου αλλά µε µέση λιανική τιµή στα 1,66 ευρώ, µοιράζονταν περιθώριο κέρδους 11 λεπτών.
Πάντως πηγές της αγοράς εκτιµούν ότι αποκλιµάκωση τωντιµών των καυσίµων θα σηµειωθεί στα τέλη της εβδοµάδας, καθώς τότε υπολογίζουν ότι θα «περάσει» στην αντλία ολόκληρη η πτώση της διεθνούς τιµής που καταγράφηκε αµέσως µετά τον καταστροφικό σεισµό στην Ιαπωνία ως συνέπεια της µείωσης της κατανάλωσης που επήλθε.
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Και νέο άλµα έκανε χθες η αµόλυβδη βενζίνη που βρίσκεται πλέον µια ανάσα από τα 1,70 ευρώ το λίτρο, χωρίς αυτό να δικαιολογείται από τις εξελίξεις στις ξένες αγορές αφού τις τελευταίες ηµέρες το πετρέλαιο υποχωρεί συνεχώς. Από τα 114 δολάρια... το βαρέλι της περασµένης Πέµπτης,η τιµή του µπρεντ διαµορφωνόταν χθες στα 111-112 δολάρια αλλά αντιστρόφως ανάλογη πορεία ακολουθεί η τιµή της αµόλυβδης βενζίνης στην ελληνική αγορά, κάνοντας παράγοντες της αγοράς να µιλούν για ακόµη ένα νέο κρούσµα κερδοσκοπίας. Από τo 1,66 ευρώ το λίτρο που ήταν η µέση τιµή της αµόλυβδης στις αρχές της προηγούµενης εβδοµάδας, την Παρασκευή αυξήθηκε στα 1,673 ευρώ και χθες, σύµφωνα πάντα µε το Παρατηρητήριο Τιµών Υγρών Καυσίµων, εκτινάχθηκε στα1,694 ευρώ. Αυξήθηκε δηλαδή κατά τρία και πλέον λεπτά µέσα σε µια εβδοµάδα, ακολουθώντας τη δική της «αυτόνοµη» πορεία, παρά το γεγονός ότι η τιµή του αργού πετρελαίου σηµειώνει σηµαντικές απώλειες τις τελευταίες ηµέρες.
Πρόκειται για µια παγιωµένη κατάσταση στην εγχώρια αγορά που περιγράφεται µε τηφράση «οι τιµές της βενζίνης ανεβαίνουν ευκολότερα απ’ ό,τι κατεβαίνουν». ∆ηλαδή το εγχώριο κύκλωµα των καυσίµων όταν πέφτουν οι διεθνείς τιµές του πετρελαίου «ξεχνά» να τις περάσει ολόκληρες στις τιµές της βενζίνης. ΑΠΟΤΑ∆ΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ στην αντλία. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα διυλιστήρια πωλούναµόλυβδη βενζίνη εδώ και µία εβδοµάδαστα ίδια επίπεδα τιµών.Τη ∆ευτέρα 7 Μαρτίου η τιµή αυτή ήταν στα 1,543 ευρώ το λίτρο και την Παρασκευή, παρά τις αυξοµειώσειςπου µεσολάβησαν µε το πετρέλαιο,η διυλιστηριακή τιµή ήταν στα 1,547 ευρώ. Προφανώς λοιπόν οι τιµές «πειράχτηκαν» από τους άλλους δύοκρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας, τις εταιρείες εµπορίας και ταπρατήρια. Αλλωστε το αρµόδιο υπουργείο υποστηρίζει πως τις τελευταίες εβδοµάδες, από τα µέσα Φεβρουαρίου µέχρι και την πρώτη εβδοµάδα του Μαρτίου, εταιρείες και βενζινοπώλες είχαν συµπιέσει τα περιθώρια κέρδους τους λόγω τηςκρίσης που έχει φέρει µείωση της κατανάλωσης.
ΑΥΞΗΣΑΝ ΤΑ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ. Εκείνο που προφανώς έχει συµβεί είναι ότι τις τελευταίες ηµέρες το σκέλος της εµπορίας έπαψε να συµπιέζει τα περιθώριά του και µετακύλισε στις τιµές αντλίας µεγαλύτερες αυξήσεις, χωρίς αυτές να δικαιολογούνται από την παρούσα συγκυρία των διεθνών τιµών. Ακριβή εικόνα για τα περιθώρια κέρδους εταιρειών και πρατηριούχων δεν υπάρχει. Αλλά αν η τιµή διυλιστηρίου είναι στα 1,547 ευρώ ανά λίτρο και ητρέχουσα λιανική τιµή στα 1,69 ευρώ, αυτόσηµαίνει πως οι δύο κρίκοι µοιράζονται σήµερα ένα περιθώριο µεικτού κέρδους 14 λεπτών ανά λίτρο. Πριν από µερικές ηµέρες, µε ίδια τιµή διυλιστηρίου αλλά µε µέση λιανική τιµή στα 1,66 ευρώ, µοιράζονταν περιθώριο κέρδους 11 λεπτών.
Πάντως πηγές της αγοράς εκτιµούν ότι αποκλιµάκωση τωντιµών των καυσίµων θα σηµειωθεί στα τέλη της εβδοµάδας, καθώς τότε υπολογίζουν ότι θα «περάσει» στην αντλία ολόκληρη η πτώση της διεθνούς τιµής που καταγράφηκε αµέσως µετά τον καταστροφικό σεισµό στην Ιαπωνία ως συνέπεια της µείωσης της κατανάλωσης που επήλθε.