Το νέο μισθολόγιο δεν θα επιφέρει μόνον ανατροπές στις αποδοχές των «ρετιρέ» της δημοσιοϋπαλληλικής ιεραρχίας, που αναμένεται να χάσουν έως και το 20% των μισθών τους, αλλά και στις προσλήψεις προσωπικού στο δημόσιο τομέα...
Η στρόφιγγα των προσλήψεων αναμένεται να κλείσει εντελώς μετά την αύξηση της αναλογίας μεταξύ των προσληφθέντων και των αποχωρούντων υπαλλήλων από 1 προς 5 που είναι σήμερα σε 1 προς 7 και, κυρίως, μετά την αύξηση του ποσοστού της ετήσιας μείωσης των συμβασιούχων που για το 2011 είναι 15%.
Αν σ΄ όλα αυτά, ληφθεί υπόψη ότι στις νέες προσλήψεις προσωπικού προσμετρώνται κατ΄ απαίτηση της τρόικας και οι μετατάξεις από τις ΔΕΚΟ, είναι προφανές ότι ο αριθμός των προσλήψεων για το 2012 και 2013 θα είναι ελάχιστος.
Η απόφαση για περαιτέρω κλείσιμο της στρόφιγγας των προσλήψεων προσωπικού, δεν εντάσσεται μόνον στα νέα μέτρα για την επούλωση της πληγής, που προκάλεσε στα δημοσιονομικά η παρατηρούμενη υστέρηση των εσόδων, αλλά πηγάζει και από την δέσμευση την οποία έχει αναλάβει η κυβέρνηση να μην υπάρξει μείωση της συνολικής μισθολογικής δαπάνης με το νέο μισθολόγιο, παρότι η τρόικα πιέζει για την εξεύρεση περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Ραγδαία μείωση του αριθμού των υπαλλήλων
Κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι ως το τέλος του 2012 οι δημόσιοι υπάλληλοι - συμπεριλαμβανομένων των συμβασιούχων - θα έχουν μειωθεί περίπου κατά 150.000 άτομα.
Η εκτίμηση αυτή βασίζεται:
Πρώτον, στις εξελίξεις γύρω από το ασφαλιστικό και κυρίως στις αποφάσεις που θα ληφθούν για την επικουρική ασφάλιση, κάτι που πιστεύεται ότι θα επιταχύνει την έξοδο δεκάδων χιλιάδων υπαλλήλων προς τη σύνταξη.
Δεύτερον, στο γεγονός ότι τα δύο αυτά χρόνια ένας σημαντικός αριθμός δημοσίων υπαλλήλων συμπληρώνει ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Ήδη, ο αριθμός των υπαλλήλων που κατέθεσαν αιτήσεις συνταξιοδότησης μόνον τον Ιανουάριο 2011 υπερβαίνουν τις 3.500.
Τρίτον, στο «φόβο του νέου μισθολογίου» που θα έχει ως επακόλουθο να μειωθούν οι αμοιβές ορισμένων - τουλάχιστον, κατηγοριών υπαλλήλων.
Η μαζική συνταξιοδότηση των δημοσίων υπαλλήλων είναι απολύτως βέβαιον ότι θα διογκώσει υπέρμετρα τη δαπάνη για τις συντάξεις και θα επιβαρύνει τα ήδη υπερχρεωμένα ασφαλιστικά ταμεία. Παρά ταύτα, η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι θα εξοικονομήσει περίπου 1,5 δις. ευρώ, αν ληφθεί υπόψη ότι οι δαπάνες για κάθε εν ενέργεια υπάλληλο υπερβαίνουν κατά 40% τις αντίστοιχες δαπάνες του κράτους για τις συντάξεις.
Οι έξι αλλαγές του νέου μισθολογίου
Η πραγματική υστέρηση των εσόδων του κράτους σε συνδυασμό με την αποτροπή ενδεχόμενων «κοινωνικών εκρήξεων» οδηγούν, από την άλλη πλευρά, στην υιοθέτηση της ήπιας προσαρμογής σχετικά με το νέο μισθολόγιο.
Οι ανατροπές, ως εκ τούτου, που θα επέλθουν, όπως αναφέρουν πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του «Το Βήμα on line», δεν θα είναι τόσο έντονες και θα πραγματοποιηθούν σε βάθος χρόνου. Ετσι για ένα διάστημα φαίνεται ότι θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν και μέσω του νέου μισθολογίου, αποδοχές πολλών ταχυτήτων στο Δημόσιο.
Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση εξετάζει σοβαρά πλέον το σενάριο να προχωρήσει για τους ήδη υπηρετούντες υπαλλήλους στην ενσωμάτωση των επιδομάτων στο βασικό μισθό σε βάθος δύο ή και τριών χρόνων σε αντίθεση με τους νεοπροσλαμβανόμενους, οι οποίοι θα εντάσσονται αυτομάτως στο νέο μισθολογικό σύστημα.
Επίσης θα διατηρηθούν τα κλαδικά μισθολόγια (ένστολο προσωπικό, δικαστικοί, ιατροί κλπ), παρότι θα υπάρξουν παρεμβάσεις στο εσωτερικό τους με στόχο την σύγκλιση των αποδοχών.
Η αρχή, με άλλα λόγια, που θα ισχύσει, ανεξαρτήτως σε ποιο μισθολόγιο ανήκει κάποιος είναι «ίση αμοιβή για το ίδιο αντικείμενο και με τα ίδια προσόντα».
Ένας πολιτικός μηχανικός, δηλαδή, θα αμείβεται με τον ίδιο μισθό ανεξάρτητα σε ποιο υπουργείο ή υπηρεσία εργάζεται.
Προβλέπεται ακόμη ότι:
- Θα υπάρξει μικρή αύξηση στις αποδοχές ορισμένων κατηγοριών υπαλλήλων - κυρίως, των νέων υπαλλήλων, που εργάζονται στα υπουργεία Εθνικής Άμυνας (πολιτικό προσωπικό), Εργασίας, Θαλασίων Υποθέσεων και Πολιτισμού. Αντιθέτως, θα υπάρξει μείωση των αποδοχών που θα φθάνει μέχρι και 20% σε ορισμένες κατηγορίες υπαλλήλων, που εργάζονται κυρίως στα υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών (ελεγκτικοί μηχανισμοί, ανεξάρτητες αρχές).
- Θα καθιερωθεί ανώτατο «πλαφόν» στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων το οποίο δεν θα μπορεί να το υπερβεί κανένας, ανάλογο με το πλαφόν που ισχύει για τις ΔΕΚΟ.
- Θα διευρυνθεί η εσωτερική σχέση στο μισθολογικό σύστημα, αλλά οι αποδοχές δεν θα διαφοροποιούνται στην πράξη από τα ειδικά επιδόματα, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά από τα τυπικά προσόντα (εκπαίδευση, τίτλοι σπουδών), από τα χρόνια υπηρεσίας, τη θέση ευθύνης που κατέχει ο υπάλληλος στην ιεραρχία και το αντικείμενο της εργασίας του.
- Θα καθιερωθεί, αν και είναι δύσκολο να εφαρμοστεί αμέσως, πριμ παραγωγικότητας, που θα λαμβάνουν μόνον οι υπάλληλοι που επιτυγχάνουν τους στόχους οι οποίοι θα τίθενται εκ των προτέρων από την υπηρεσία και θα είναι μετρήσιμοι. Το πριμ παραγωγικότητας, μ΄ άλλα λόγια, θα το λαμβάνουν οι υπάλληλοι των εφοριών που επιτυγχάνουν τους στόχους για αύξηση των εσόδων και οι οποίοι, όπως όλα δείχνουν, με το νέο μισθολόγιο θα απωλέσουν το περιβόητο ΔΙΒΕΕΤ (Δικαίωμα Βεβαίωσης και Είσπραξης Εσόδων υπέρ Τρίτων) που σ΄ ορισμένες περιπτώσεις υπερβαίνει ακόμη και τα 1.500 ευρώ το μήνα.